انواع سنگ نمک آبی

همانطور که از نام آن پیداست بلورهای این نمک به رنگ آبی هستند که این نمک به نام نمک آبی ایرانی نیز شناخته می شود که نوعی نمک خوراکی است که به خاطر داشتن مواد معدنی همچون پتاسیم، منیزیم و کلسیم و تحت شرایط آب و هوایی خاص و تحت فشار و رطوبت به این رنگ در آمده است نمک آبی به هیچ وجه از لحاظ ارزش مالی و سلامتی قابل مقایسه با سایر سنگ نمک ها نیست و یکی از عجایب خلقت به شمار می رود سنگ نمک آبی در هیچ جای دنیا یافت نمی شود به جز در فلات ایران بخصوص در معادن ارزشمند نمک سمنان و به دلیل کمبود و ارزش بسیار بالا قیمت ان بسیار بالاتر از سایر سنگ نمک ها است.

در حالت کلی دو نوع نمک آبی ایرانی وجود دارد که یکی از انها نمک آبی کریستالی یعنی همان نمک آبی گرمسار است که یکی از شگفت انگیز ترین و کیاب ترین محصولات مجموعه ماست که خواص محصر به فردی هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم و همچنین استخراج این نمک بسیار سخت و دشوار است. عواملی همچون نادر بودن، خواص فوق العاده و همچنین استخراج بسیار مشکل آن باعث شده است که قیمت این محصول بسیار بالا باشد و به نام الماس آبی نیز در ایران شناخته شود.

و اما نوع دوم نمک آبی رنگ ایرانی نمک آبی سمنان (نمک آبی رگه شکری) نام دارد. و به صورت سنگ نمک استخراج می شود و از لحاظ خواص و ویژگی دقیقا مشابه نمک آبی کریستالی است ولی با این تفاوت که این نوع می تواند بسیار بیشتر استخراج شود و قیمت بهتری نسبت به نمک آبی کریستالی داشته باشد.

خواص نمک معدنی آبی ایرانی

یکی ار دلایل مهمی که سنگ نمک آبی را از دیگر نمک ها متمایز کرده کاربرد های زیاد آن در صنایع غذایی و دارویی است اکثر پزشکان در نقاط مختلف جهان این نمک را برای بیماریهای مختلف تجویز می کنند.

خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی ،

تنظیم فشار خون ،

تنظیم تعادل بدن ،

ضد استرس قوی ، تنظیم خواب ،

کمک به هضم راحت تر غذا ،

از بین بردن برخی مشکلات تنفسی ،

افزایش ایمنی ،

جلوگیری از اسپاسم ماهیچه ها ،

مفید برای سلامت دهان و دندان

و همچنین بسیاری از رستوران های معروف این نمک را مخصوصاً با غذاهای دریایی سرو می کنند.

از دیگر کاربردهای سنگ نمک آبی می توان به استفاده از آن در صنایع آرایشی و مراقبت از پوست اشاره کرد. سنگ نمک آبی به دلیل داشتن آنزیم ها به طور گسترده ای در لایه برداری ماسک های پوست استفاده می شود.

ویژگی نمک آبی ایرانی

منبع و معدن این نوع سنگ نمک فقط در معادن ایران یافت می شود و به دلیل داشتن مواد معدنی غنی مانند روی و کلسیم ، پتاسیم ، آهن  ، دارای خواص بی نظیری است.

پتاسیم: عنصر قالب موجود در نمک آبی پتاسیم است. پتاسیم موجود در نمک آبی گردش خون را بهبود می بخشد و همچنین باعث آرامش ذهن و کاهش استرس می شود.

آهن: همانطور که در بالا ذکر شد ، یکی از عواملی که باعث تغییر رنگ این نمک می شود آهن موجود در آن است. آهن موجود در این نمک باعث افزایش خواص تغذیه ای این نمک شده است.

 

منیزیم: وجود این ماده معدنی در سنگ نمک آبی آن را به عنصری مهم در حفظ دندان ها و همچنین رفع خستگی ماهیچه ها تبدیل کرده است.

نمک آبی ایرانی درجه شوری شدیدتری نسبت به سایر نمک ها موجود دارد. به دلیل محتوای پتاسیم بالا  و دیگر مواد معدنی ،نمک آبی ایرانی برای انواع  غذاهای دریایی مناسب است.

شما عزیزان همچنین می توانید برای دیدن نمک های صنعتی به مطلب خرید نمک صنعتی شکری صدفی شیلاتی پودری مراجعه کنید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *