نمک صنعتی

نمک صنعتی آذرخش


نمک صنعتی آدرخش چیست؟ همه چیز درباره نمک صنعتی

نمک صنعتی آذرخش کاربردهای گسترده ای دارد، صنعت نمک به مرور زمان رقابتی تر شد. این امر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به طور یکسان تشویق می کند تا رقابتی ترین کاربرد نمک صنعتی را تعیین کنند.

نمک صنعتی در ابتدا به صورت سنگ نمک از معادن استخراج می شود. در کشور ما بزرگترین معادن نمک در استان های سمنان، قم و شیراز قرار دارد. پس از استخراج، سنگ نمک به کارخانجات انتقال داده می شود و درجه خلوص آن بررسی می شود. همانطور که متوجه شدید نمک های صنعتی به عنوان نمک خوراکی مورد استفاده قرار نمی گیرند. زیرا این نمک ها از درجه خلوص پایین تری برخوردار هستند و به صورت تصفیه نشده می باشند. به همین علت نمی توان بدون تصفیه کردن، از آنها استفاده کرد. خوب است تا بدانید مصرف نمک تصفیه نشده با خلوص پایین برای سلامتی انسان به شدت مضر است و گاهی حیات را به خطر می اندازد.

اصلی ترین تفاوت های نمک صنعتی و نمک خوراکی در چیست؟

نمک صنعتی خلوص پایین تری دارد. خلوص این نمک ها تقریبا ۹۵% هستند. بنابراین هرگز نمی توان از آنها به عنوان نمک خوراکی استفاده کرد. نمک هایی که ما به صورت خوراکی استفاده می کنیم، خلوص بالایی دارند و کاملا تصفیه شده و پالایش شده هستند. یکی دیگر از تفاوت های نمک صنعتی و نمک تصفیه شده در ید موجود در نمک است. نمک های صنعتی به هیچ عنوان ید دار نیستند. بنابراین باید بگوییم به دلیل عدم وجود ید در این نمک ها و خلوص پایین آنها، مصرف نمک صنعتی برای سلامتی به شدت مضر است و باعث بروز بیماری های کبدی، کلیوی و صفراوی می شود.

نمک صنعتی
نمک صنعتی آذرخش

نه تنها در خصوص نمک صنعتی بلکه بهتر است تا بدانید تمامی مواد شیمیایی که خلوص پایینی دارند، کاربردشان صنعتی است و برای مصارف خوراکی مناسب نیستند. همچنین باید بدانید که فرآیند تصفیه کردن نمک یک فرآیند زمانبر و پر هزینه است. به همین علت اکثرا نمک های صنعتی در معادن به صورت سنگ نمک به فروش می رسند. سپس به کارخانجات مربوطه منتقل شده و فرآیند تصفیه سازی روی آنها انجام می شود. بدین ترتیب این نمک ها از حالت صنعتی خارج می شوند و برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف نمک صنعتی

در انواع و گریدهای مختلف تولید و استفاده می‌شود. برخی از مهمترین انواع نمک صنعتی و معدنی عبارتند از: نمک شکری، نمک شیلاتی، نمک نخودی، نمک صدفی، نمک پودری، نمک جاده و نمک حفاری.

نمک صنعتی
نمک صنعتی آذرخش

1 – نمک صدفی  120 و 130:

این نوع نمک ریزترین سایز نمک دانه بندی، قبل از نمک پودری و یا نمک نرم صنعتی است. بلورهای این نوع از نمک، درخشندگی و شفافیت زیادی دارد؛ از این رو به آن نمک صدفی می‌گویند. نمک صدفی از نظر اندازه و سایز دانه‌ها به نمک تصفیه بسیار شبیه است.

2 – نمک شکری 110 یا همان نمک حفاری:

این نوع نمک که به علت شباهت زیاد سایز دانه‌های آن به دانه‌های شکر به نمک شکری مشهور است، از پر مصرف ترین دانه‌بندی‌های نمک صنعتی است. به علت اندازه دانه‌های این نوع، مش 110 نیز نامیده می‌شود. از جمله کاربردهای مهم این نمک استفاده در گل حفاری، فرایند نمک سود کردن گوشت‌ها خصوصاً گوشت خوک در کشور گرجستان و استفاده در پنیر لیقوان و غیره است.

3 – مش 100:

دانه ها و بلورهای این نوع نمک اندکی درشت تر از دانه های شکر (تقریباً دوبرابر) میباشند.

4 – مش 90:

سایز دانه بندی های این نوع، شامل دانه های کمی ریز تر از دانه نخود است. به علت اندازه تقریبا یکسان و منظم دانه ها،این نوع را مش 90 نامیده اند.

5 – نمک شیلاتی:

سنگ نمک بعد از اینکه وارد دستگاه خردکن می‌شود، قطعه های بزرگ سنگ نمک شکسته شده و نمک خرد شده با اندازه 5 تا 10 میلی متر تولید می‌شود. دانه‌های نمک شیلاتی اندازه‌ای بزرگ تر از یک دانه نخود و کوچکتر از یک گردو که تقریباً بزرگترین سایز دانه‌بندی محسوب می‌شود دارد.

دلیل نامگذاری نمک شیلاتی استفاده عمده این دانه بندی در صنعت شیلات و همچنین گندزدایی می‌باشد. البته این تنها یکی از موارد استفاده نمک شیلاتی است. مصارف دیگر این نوع نمک در سختی گیری آب، احیای رزین‌های غیر فعال شده، صاف کاری‌های بسیار دقیق قطعات ریز، صنعت چرم سازی و دباغی، پنیرسازی و بسیاری از صنایع دیگر می‌باشد.

6 – نمک پودر صنعتی (نمک صنعتی نرم):

در نهایت آخرین دسته نمک‌های صنعتی تصفیه نشده از نظر سایز دانه‌ها، نمک پودری است. به دلیل مصارف و کاربردهای صنعتی زیاد، به این نوع، نمک نرم صنعتی نیز می‌گویند. کاربرد اصلی این نوع نمک در تولید اسید و دان و نهاده‌های مرغ و طیور است.

کاربرد نمک های صنعتی چیست؟

نمک صنعتی همانطور که از نامش پیداست در صنایع مختلفی کاربرد دارد. استفاده از این نمک در صنایع به عنوان ماده اولیه بسیار مهم است. زیرا خواص و ویژگی های این نمک باعث می شود تا یک سری خاصیت به محصولات تولید شده از آن داده شود. اما بهتر است تا ببینیم این نمک در کدام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد؟ به مواردی که در ادامه مطرح می کنیم، توجه داشته باشید.

  • اسید سازی

یکی از کاربردهای مهم  استفاده از آن به عنوان ماده اولیه در صنعت اسید سازی است. این نمک برای تولید اسید هیدروکلریدریک استفاده می شود و نقش مهمی در تولید آن دارد.

  • مواد شوینده و بهداشتی

نمک صنعتی در تولیدات مواد شوینده و بهداشتی نیز نقش بسیار مهم و موثری دارد. خواص و ویژگی های موجود در این نمک باعث می شود تا قدرت پاک کنندگی و تمیز کنندگی مواد شوینده بالاتر برود. همچنین ویژگی هایی که این نمک به مواد شوینده و بهداشتی می دهد باعث می شود تا قدرت حلالیت این مواد در آب بالاتر برود.

  • دامداری و دامپروری

یکی دیگر از کاربردهای مفید و موثر سنگ نمک صنعتی استفاده به عنوان سنگ نمک دامی است. پس از استخراج سنگ نمک از معادن، این سنگ ها به تکه های کوچکتری خرد و تبدیل می شوند. سپس از این تکه های کوچک تر شده به عنوان خوراک دام و طیور و همچنین برای رعایت بهداشت دام استفاده می شود.

  • استفاده در شیلات

از دیگر کاربردهای نمک صنعتی باید به صنعت شیلات و پرورش ماهی اشاره کنیم. استفاده از سنگ نمک های صنعتی برای تمیز و ضدعفونی نگه داشتن آبی که ماهی ها در آن قرار دارند بسیار مهم است. این سنگ نمک ها برای ماهی ها ضرری ندارند و از خواص ضد انگلی و ضد قارچی برخوردار هستند.

  • استفاده در راهداری

از نمک صنعتی به عنوان ضد یخ در جاده ها و اتوبان ها استفاده می شود. در بسیاری از شهرها در فصول سرد سال بارندگی های شدید جاده را به شدت لغزنده می کند. برای جلوگیری از لغزندگی و یخ زدگی جاده از این نمک های صنعتی استفاده می کنند.

  • استفاده در صنعت چرم سازی

از نمک های صنعتی برای دباغی کردن پوست چرم نیز استفاده می شود. این نمک ها را به دانه بندی های مختلفی تبدیل می کنند و سپس از آن برای نگهداری و فرآوری پوست چرم استفاده می کنند.

  • استفاده در تصفیه آب و فاضلاب 

از دیگر کاربردهای مهم نمک های صنعتی باید به تصفیه آب و فاضلاب اشاره کنیم. این نمک ها به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارند، برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *