یکی از نمک های کم یاب و نادری که در جهان وجود دارد نمک آبی ایرانی می باشد که از کوه های سمنان استخراج می شود. یک نمک نادر و قدیمی  به شمار می رود و طعم این نمک شور و ملایم است که طعم مطلوبی دارد و بسیار دلپذیر می باشد و غذا های دریایی مانند ماهی و گوشت ها را مطبوع می کند.

سنگ نمک آبی ایرانی چیست؟

استخراج نمک دریا از حوضچه های نمک صورت می گیرد. نمک آبی از فسیل نمکی به وجود می آید که به صد سال قبل می رسد و از تبخیر دریاها و دریاچه ها به وجود می آید.

این نمک در صد میلیون سال پیش به دلیل فوران کوه آتشفشان یا اینکه اقیانوسها عقب نشینی کردند ناپدید شد. این نمک از معادن نمک استان سمنان به دست می آید و رگه های آبی آن به رگه های طلا  میرسد و همانند فلز گرانبهای طلا ارزشمند می باشد. برای اینکه رگه های طلای آبی داشته باشید باید مقدار زیادی نمک سنگ استخراج کنید.

دلیل رنگ آبی نمک

در سالهای خیلی دور، حدود یک میلیون سال پیش حرکات قاره ای، رسوبات را تحت فشار قرار داده و ساختار بلوری نمک را تغییر می دهد. ماده معدنی کلرید پتاسیم را در خود قرار می دهد که  ترکیبات صورتی و زرد درست می شود. اما با فشار زیاد این بلورها جابجا می شوند. وقتی که روی این بلورها نور قرار می گیرد به شکل خاصی شکسته می شود و  نمک آبی ایرانی به دست می آید.

شما می توانید سنگ نمک آبی ایرانی را ازمجموعه کارخانجات نمک سمنان بدون هیچ ناخالصی تهیه نمایید. شما میتوانید از طریق همین صفحه اقدام به خرید سنگ نمک آبی کنید.

خواص سنگ نمک آبی

نمک آبی مواد مغذی فراوانی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم در خود دارد. در سنگ نمک آبی مقداری پتاسیم و سدیم موجود است که ریتم قلب را تنظیم می کند.

همچنین استفاده از این نمک همراه با غذا، کلسیم لازم را به بدن منتقل می کند و استخوان بندی بدن را محکم می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

کسانی که در هضم غذا مشکل دارند و دیر غذا هضم می کنند، با خوردن نمک آبی ایرانی به هضم غذا کمک می کنند.

مصرف نمک آبی از لخته شدن خون در رگها جلوگیری می کند.

با مصرف این نمک چون حالت فرح بخشی و آرامش و شادی به انسان دست می دهد استرس و نگرانی از انسان دور می شود.

کاربرد

این نمک چون پتاسیم قوی دارد طعم شوری شدیدی به نمک می دهد و چون دارای نت قوی لیمویی می باشد برای اسیدیته کردن غذا استفاده می شود. همچنین چون بسیار خشک می باشد به راحتی در آسیاب نمک می توان استفاده نمود.

از این نمک آبی ایرانی در مزه دار کردن انواع ماهی، سالاد گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و بیشتر غذاهای روزانه به دلیل چاشنی قوی که دارد استفاده می شود.

برای تزیینات و ساخت ظروف از سنگ نمک آبی بیشتر استفاده می شود. زیاد برای پخت و پز فایده ای ندارد مگر اینکه دانه های آن را روی زبان خود تکان داده تا آب شود لذت خاصی دارد و دهان را خوشبو می کند.

شرایط نگهداری

سنگ نمک آبی ایرانی را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید. نباید در کنار شومینه یا بخاری و یا اجاق گاز قرار داد چون خواص و بافت آن بر اثر رطوبت و گرما از بین می رود.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *