نمک اپسوم چیست؟

نمک اپسوم نام دیگر سولفات منیزیم است که در عین برخوردار بودن از حالت خوراکی، کاربردهای گسترده‌ای دارد و در حوزه‌های مختلفی نظیر کشاورزی، پزشکی و سایر حوزه‌های مشابه مورد استفاده قرار میگیرد. نمک اپسوم در علم شیمی معمولا با فرمول MgSO4 شناخته میشود و در شرایط عادی از حالت جامد و بلوری شکل و رنگ سفید برخوردار است.

نمک اپسوم از کریستال های کوچک و بی رنگ تشکیل شده که مانند نمک خوراکی به نظر می رسد اما به جای سدیم کلرید از منیزیم سولفات تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی نمک اپسوم شامل منیزیم، اکسیژن و گوگرد می شود.

بعد از یک روز کاری طولانی همراه با راه رفتن و نشستن زیاد پشت میز، تمام آنچه که می‌خواهیم رسیدن به خانه، دراز کشیدن و بالا قرار دادن پاهاست. اما راه بهتری هم برای رفع خستگی وجود دارد؛ پاها را در یک ظرف آب گرم و نمک حمام قرار دهید. این کار نه تنها به بدن آرامش می‌دهد، بلکه سلامتی پاها را تامین و آن‌ها را تمیز هم می‌کند. در ادامه شما را با مهم‌ترین خواص نمک حمام آشنا می‌کنیم.

خواص درمانی و زیبایی نسخه های نمک اپسوم:

  • استفاده از نمک اپسوم برای رفع نیش حشرات :

     از آنجایی که نمک های اپسوم خاصیت ضد التهابی قوی دارد ، می تواند سوزش و عفونت ناشی از نیش حشرات را درمان کند .

  • پاک سازی پوست صورت

نمک اپسوم یکی از بهترین مواد طبیعی برای پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده می باشد که به نرم تر شدن پوست هم کمک می کند.

  • از بین بردن جوش سرسیاه

نمک اپسوم با پاک سازی پوست صورت و تنظیم میزان چربی پوست به درمان جوش های سر سیاه کمک می کند.

  • نرم کننده و مرطوب کننده پوست

نمک اپسوم می تواند به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده شود و به درمان خشکی پوست به ویژه در آرنج و زانو کمک کند.

  • ضخیم و پرپشت شدن مو

مقادیر بالای منیزیم موجود در نمک اپسوم می تواند با بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول های مو باعث ضخیم و پرپشت شدن موی سر شود.

  • درمان شوره سر

نمک اپسوم دارای خواص ضد قارچی بوده و می تواند برای درمان خارش و شوره سر استفاده شود.

  • رفع کننده حساسیت و التهاب پوست

نمک حمام میتواند التهاب و قرمزی پوست که در اثر اگزما یا پسوریازیس به وجود آمده و همچنین مشکلات، پای ورزشکاران را کاهش دهد. شما میتوانید این نمک را داخل وان حمام خود بریزید و بعد وان را با آب گرم پر کنید. دست خود را در آب بگرانید تا به حل شدن دانه های نمک کمک کنید.

  • رفع خستگی و شادابی پوست و عضلات

نمک حمام میتواند برای رفع خستگی عضلات و سرحال شدن بدن بصورت محلول در آب ( در وان حمام) استفاده شود.

  • درمان دیابت و قند خون

هر دو ترکیب سازنده ی نمک اپسوم یعنی منیزیم و سولفات به بهبود توانایی بدن برای تولید و استفاده از انسولین کمک می کنند. مصرف منظم نمک اپسوم به صورت خوراکی یا موضعی ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و میزان کلی انرژی روزانه را بهبود بخشد.

  • درمان فشار خون و قلب

نمک اپسوم به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و با کاهش التهاب و جلوگیری از کشش شریان ها به کاهش فشار خون بالا ناشی از استرس و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

  • درمان یبوست

منیزیم موجود در نمک اپسوم به عنوان یک ملین ملایم شناخته می شود که با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

  •  رفع بوی بد دهان و سلامت دندان ها

نمک اپسوم دارای خواص ضد باکتری قوی بوده که با از بین بردن باکتری های عامل بوی بد دهان به رفع بوی بد دهان کمک کرده و باعث سلامت دندان ها و لثه ها می شود.

  • کاربرد نمک اپسوم در کشاورزی

یکی از کاربردهای مهم نمک اپسوم یا به بیان بهتر سولفات منیزیم در کشاورزی است. به طور کل می‌توان گفت که این ماده از خاصیتی شبیه به کود شیمیایی برخوردار بوده و به منظور تقویت گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از سولفات منیزیم بیش از هر هدف دیگری برای افزایش عنصر منیزیم و سولفور گیاهان و جبران کمبود آنها در خاک استفاده می‌شود.

در ساز و کار مربوط به سوخت و سوز گیاهان، معمولا شرایط به این ترتیب است که بخش‌های سبز گیاهان یعنی برگ‌های آنها انرژی موجود در نور خورشید را در قالب فرایند فتوسنتز به انرژی شیمیایی تبدیل کرده و گیاه توسط آن رشد و نمو می‌یابد. فرایندی که به کمک توانایی‌های کلروفیل موجود در گیاهان انجام می‌شود و در عمل این بخش از گیاهان وظیفه‌ی تغذیه‌ کردن آنها را بر عهده دارد. در این میان دو عنصر منیزیم و سولفور را می‌توان به عنوان عناصر مهمی که در انجام عمل فتوسنتز نقش دارند شناخت. عناصری که معمولا از طریق خاک و توسط ریشه‌ی گیاهان جذب ساقه و برگ‌های آنها می‌شود و کمبودشان در خاک می‌تواند مشکلاتی را در فرایند فتوسنتز پدید بیاورد.

ویرایش

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *