نمک تصفیه شده

نمک رژیمی کیمیا


نمک تصفیه شده دلچسب یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند.
اما مصرف نمک غیر استاندارد می تواند خطرات بیشماری را برای بدن داشته باشد.

نمک تصفیه شده

چرا باید نمک تصفیه شده دلچسب استفاده کنیم؟

ید یکی از عناصر نادر در طبیعت است  که بدن انسان روزانه به میزان کمی به آن نیاز دارد. مهم ترین کارکرد ید در بدن شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است که نقش مهمی در رشد و تکامل اندام های حرکتی و سیستم عصبی، عملکرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز ایفا می کند.

غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور سرشار از منابع غذایی ید هستند؛ همچنین مقدار ید موجود در شیر، لبنیات و تخم مرغ با توجه به میزان ید خاکی که حیوان در آن پرورش یافته، متغیر است. از آنجایی که خاک بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران میزان ید کافی ندارد و همچنین سرانه مصرف غذاهای دریایی در ایران پایین است، مصرف نمک یددار برای پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، ضرورت دارد.

عوارض کمبود ید

کمبود ید در سنین مختلف عوارض گوناگونی دارد؛ از اختلالات ناشی از کمبود ید می توان به گواتر، عقب افتادگی جسمی و ذهنی، اختلالات عصبی و روانی، مرده زایی، لوچی چشم، کر و لالی، سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی و کاهش ضریب هوشی در کودکان اشاره کرد.

نمک تصفیه شده

سنگ نمک یا نمک تصفیه شده؟

در اکثر جوامع، روزانه به میزان معینی نمک مصرف می شود، در نتیجه خانواده با مصرف آن به آسانی ید موردنیاز خود را دریافت می کند؛ از طرفی اضافه کردن ید به نمک تاثیری بر بو یا طعم آن نداشته و اثر سوء نیز برای مصرف کننده ندارد.

همچنین در طی فرآیند تصفیه، ناخالصی های محلول و نامحلول نمک و فلزات سنگین از آن حذف می شود؛ نمک های غیر تصفیه علاوه بر نداشتن ید، حاوی ناخالصی های نامحلول نظیر شن، ماسه، گچ و ناخالصی های محلول، از جمله عناصر سمی سرب، کادمیم و آرسنیک هستند که در درازمدت می تواند باعث ایجاد بیماری های کلیوی، گوارشی، مسمومیت، کم خونی و حتی سرطان شود، بنابراین باید در هنگام خرید به درج عنوان «نمک تصفیه شده یددار» روی بسته بندی توجه کرد.

گذشته و نکنولوژی امروز نمک دلچسب:

با توجه به تاریخچه نمک خوراکی در کشور که از زمانهای قدیم بطور سنتی از معادن و یا دریاچه استخراج و با روشهای نیمه صنعتی مانند روش کوبشی آنها را به صورت نمک پودر درآورده و بسته بندی کرده و به بازار روانه می کردند. این محصول با کلیه املاح و مواد مفید و غیر مفید به خوراک مصرف کنندگان میرسید تا اینکه در دهه 60 ادارات و سازمانهای مربوطه جهت بهبود بخشیدن به وضعیت سلامت جامعه و به لحاظ کنترل بیماری گواتر اضافه کردن یٌدات پتاسیم را به نمک خوراکی به جدیت پیگیری کردند و متعاقباً در دهه 70 روش تولید نمک با کمی تغییر به روش شستشو تبدیل شد که در این روش مقدار کمی از ناخالصی و املاح زیان آور را از نمک جدا کرده و با وضعیت بهتری به مصرف کنندگان ارائه و وارد بازار شد که با توسعه صنعت و ورود تکنولوژی جدید در عرصه تولید نمک خوراکی در دهه 80 به منظور حذف تمام ناخالصی ها و املاح زیان آور روش تصویه جدید که تبلور مجدد نام دارد وارد عرصه تولید و صنعت گردید. نمک خوراکی به طور کاملاً علمی تصفیه و با خلوص بیش از 99/2% تولید و روانه بازار مصرف گردید وبا توجه به نیاز سرانه، لازم بود که کارخانجات سنتی به سرعت جای خود را به صنعت و تکنولوژی نو واگذار نمایند تا این محصول برابر استانداردهای جهانی و سازمان بهداشت و معاونت غذا و داروی کشور تولید و دراختیار عموم مصرف کنندگان عزیز قرار گیرید. از این رو کلیه روشهای گذشته منسوخ و از دستور کار ادارات و سازمانهای مسئول و ذینفع خارج گردید، لذا تولید نمک خوراکی تصفیه به روش تبلور مجدد جایگزین کلیه روشهای پیشین گردید که در این پروسه کلیه املاح و ناخالصی ها مانند – گل و لای – کلسیم- منیزیوم – سولفات و فلزات سنگین و غیره از مواد اولیه جدا شده و پس از افزودن یٌد به مقدار مفید محصول تولیدی جهت آزمایش، نمونه برداری شده و پس از تست و کنترل فاکتورهای یاد شده و تأیید آن محصول تولید شده به سیلو ذخیره جهت بسته بندی در سایزهای گوناگون برابر سلایق مصرف کنندگان داخلی و یا صادرات منتقل میگردد. لذا کلیه مصرف کنندگان عزیز توجه داشته باشند در موقع خرید نمک به نوشته تصفیه به روش تبلور مجدد دقت لازم را نموده و جهت حفظ سلامتی خود و خانواده محترمشان از نمکهای شناخته شده مانند نمک دلچسب استفاده نمایند و از محصولات فاقد این مشخصه که با نامهای گوناگون در بازار موجود است استفاده نشود.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *